MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczyna się montaż maszyny TBM, która wydrąży 2-kilometrowy tunel w okolicy Rzeszowa [ZDJĘCIA]

oprac. beta
fot. Mostostal Warszawa
Ostatnie elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel o długości 2,2 km na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica dotarły już na plac budowy w Babicy. Po złożeniu maszyna będzie ważyła 4 tysiące ton i osiągnie 112 metrów długości. Tarcza drążąca „Karpatki” – bo taką nazwę wybrali w głosowaniu internauci – ma rekordowe 15,2 m.

Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się składanie elementów maszyny w segmenty

Pomocne w tym procesie będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest nie lada wyzwaniem inżynieryjnym. Rekordowo długi tunel wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. Pozwala to na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej.

- Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce - mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes zarządu Mostostalu Warszawa. – Podjęcie się przez nas tak ciekawej, a jednocześnie tak trudnej technologicznie budowy jest znakiem rozwoju, jaki w ostatnich latach poczyniliśmy, jak również potwierdzeniem naszej silnej pozycji jako czołowego Generalnego Wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów

Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

- Sukces w realizacji tak zaawansowanej technologicznie inwestycji jest główną zasługą kadry najlepszych inżynierów Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción, którzy na tym ważnym i trudnym etapie wykazują się profesjonalizmem, ogromnym zaangażowaniem i dbałością o jakość robót – mówi Sławomir Barczak, dyrektor Obszaru Infrastruktury w Mostostalu Warszawa.

Oprócz tunelu powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24