MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej miast zatrudnia osoby od budowania wizerunku

Małgorzata Froń
dr. Dariusz Tworzydło
dr. Dariusz Tworzydło ARCHIWUM
Rozmowa z dr. Dariuszem Tworzydło, ekspertem ds. wizerunku z Uniwersytetu Wrocławskiego.

- Prezydent Rzeszowa postanowił zatrudnić osobę do kreowania wizerunku miasta. Czy takie stanowisko jest w mieście potrzebne?

- W wielu miastach na zachodzie Europy takie stanowiska funkcjonują od dawna. Dla przykładu posłużę się szwajcarską miejscowością Neuchatel. Tam, osobą odpowiedzialną za kreowanie wizerunku miasta jest Pascal Sandoz. To w znacznej mierze dzięki pracy jego zespołu, Neuchatel stało się dla Europejczyków symbolem zimowych i letnich sportów. Wydobycie tego potencjału to nie tylko przydatna funkcja z punktu widzenia kraju, ale przede wszystkim mieszkańców, którzy mogą na tym skorzystać. Ważne jest jednak, aby przed taką osobą postawić precyzyjne wytyczne i zadania, które można będzie z sukcesem wykorzystać dla wizerunku miasta. Tylko wówczas ma to sens.

- W jaki sposób można z sukcesem kreować wizerunek miasta? Kampaniami, hasłami?

- Z pewnością kampanie są najbardziej widocznym elementem całego procesu kształtowania wizerunku. Ich sukces zależy jednak od dobrego przygotowania, właściwie określonych celów, dobranych kluczowych przesłań i narzędzi. Na etapie projektowania kampanii określa się to, co chcemy, aby było eksponowane podczas działań wizerunkowych. Uważa się, że sukces kampanii tkwi w wydobyciu wartości, jakie ma miasto i w wykorzystaniu ich w celach wizerunkowych.
- Rzeszów miał już wiele pomysłów na promocje, dały różne efekty. Dzisiaj promujemy się jako miasto innowacji. To dobry pomysł?

- Na pewno nie powinno się odrzucać bezkrytycznie tego, co dotychczas zostało wypracowane w oparciu o przygotowaną strategię. Można natomiast dokonać zestawienia i analizy efektów, ocenić potencjalne szanse, i jeśli zajdzie taka konieczność, dokonać ewentualnych modyfikacji.

- Jak inne miasta promują się i dbają o swój wizerunek?

- Każde duże polskie miasto prowadzi zintegrowane działania wizerunkowe. Np. Kraków opiera strategię budowy wizerunku m.in. na przygotowaniach do olimpiady w roku 2022. Promuje się jako miasto sportu. W ostatnim czasie w związku z potwierdzeniem, iż w Krakowie odbędą się Światowe Dni Młodzieży, miasto wzmacnia budowę wizerunku ukierunkowanego na turystykę religijną. Kraków jest ponadto postrzegany jako miasto kultury, dobrych festiwali i jako miasto najchętniej odwiedzane w Polsce. Inne z polskich miast - Zakopane, w procesie budowy wizerunku stawia na kulturę etniczną i masową, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania ludzi, którzy tworzyli kulturę polską, czerpiąc z inspiracji Zakopanego. W swoich działaniach wizerunkowych, kładzie również nacisk na bliskość z naturą. Ekologia jest niejako wspólnym mianownikiem. To tylko wybrane przykłady polskich miast, a pewnym jest, że ten kierunek, czyli budowa wizerunku miast będzie się rozwijał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24